Bezoek Museum:
Het Aardhuis

Naam leerling
Klas
Naam museum
Plaats
Datum bezoek
Speciale tentoonstelling
: Xander Baarslag
: M3e
: Het Aardhuis
: Apeldoorn
: 18 juni 2017
: Expositie Wildzoekers

Bon Entreekaartjes


Entree kaartjes.
Wat voor soort museum is het? (Beschrijf kort de collectie):
Het is een historisch jacht museum of wildpark. Dit museum laat voornamelijk alles wat met de jacht te maken heeft zien. In het wildpark lopen nog steeds wilde herten en zwijnen. We zijn hier met een natuurgids doorheen gelopen. Hij heeft van alles verteld over het park en het Aardhuis. Ook staat er een houtskoolmeiler. Dit beroep bestaat niet meer, maar er wordt wel uitgelegd hoe houtskool gemaakt wordt.
Stukje geschiedenis:
Het Aardhuis heeft zijn naam te danken aan de Aardmansberg waar het pand (nu Rijksmonument) op gebouwd is. Het ligt op 102 meter boven NAP, bijna het hoogste punt van de Veluwe.
In 1861 gaf koning Willem III opdracht tot de bouw van het pand. Het doel was om dit te gebruiken voor bijeenkomsten met militaire autoriteiten en als plaats om te rusten tijdens de jacht. Na Willems dood werd het accent door Prins Hendrik, de echtgenoot van Koningin Wilhelminas, meer op de jacht gelegd. Hierdoor ontstond de aanduiding "Jachtchalet”. Het gebied is 42 hectare groot.
Dit alles is dankzij Koningin Juliana intact gebleven. Zij heeft het laten renoveren tijdens haar regeringsperiode en heeft er een Rijksmonument van gemaakt.
Wat verwacht je van de museum collectie / speciale tentoonstelling?
Dat het interessant is en veel te zien en te leren.
Omschrijf kort wat je gezien hebt in het museum:
De vaste collectie:
Dat is de jachtkamer die nog is ingericht zoals Koning Willem III heeft ingericht. Het grote balkon, waar hij de militaire oefeningen kon zien. Ende opgezette dieren waar ze op gejaagd hebben.
Speciale Tentoonstelling; Titel.
Dat heet de Wildzoekers. In de grote zaal boven staan veel opgezette dieren en zijn allerlei spellen te doen die te maken hebben met de jacht. Er draait een speciale film over de hoge Veluwe.
Wat vond je het mooiste kunstwerk? (Zoek een kaart of maak een afbeelding)
Titel kunstwerk / object : De Sneeuwuil.
Naam maker / ontwerper : OeroeBoeroe Educatieve Projecten.
Jaar waarin het is gemaakt : Dat stond er niet bij.


Omschrijf kort het kunstwerk/object: (materiaal, de gebruikte kleur(en), vormen, opvallende details, welke stijl)
Het is een opgezette sneeuwuil die net een konijn heeft gevangen. Ze zitten op een stuk boomschors, zoals je in het bos ziet. De realistische sneeuwuil met zijn prooi zitten in een rechthoekige glazen kast op een rechthoekige blauwe kunststof zuil met een foto erop van de sneeuwuil.
Heeft het een functie of is het puur esthetisch bedoeld?
Het is puur esthetisch bedoeld. Men kan nu goed zien hoe de dieren hun prooi vangen.
Wat spreekt je in dit werk aan? (Geef argumenten).
De grote mooie uil. Mooi wit van kleur.
Hoe vind je dat de kunstwerken over de verschillende ruimtes zijn verdeeld?
Het is mooi verdeeld. Bij elk onderwerp staat een kast met het desbetreffende dier erin en uitleg.
Vind je het museum een publieksvriendelijk gebouw? (argumenten)
Het gebouw is niet echt publieksvriendelijk voor invaliden of kinderwagens. Er is geen lift. Omdat het gebouw een historisch karakter heeft, zijn aanpassingen niet toegestaan. Als je het gebouw in wilt, moet je al een trap op. En binnen in het gebouw moet je weer een trap op om bij de grote zaal waar de expositie te zien is, te komen.
Wat voor soort publiek loopt er in het museum gebouw?
Publiek dat geïnteresseerd is in de natuur en in de geschiedenis.
Wat heb je gemist in de collectie / tentoonstelling?
Ik heb eigenlijk niks gemist. De tentoonstelling is zeer uitgebreid. Op de zaal boven is echt alles te vinden. Er zijn spelletjes voor de kinderen die te maken hebben met het onderdeel. Er is voorbeeldmateriaal te vinden over het onderwerp. Overal kun je uitleg over het onderwerp vinden. Het is echt de moeite waard.
Wat vond je van het museum bezoek? Kwam het overeen met je verwachting?
Ik vond het een leuk museum bezoek. Mijn verwachtingen kwamen wel uit. Maar in werkelijkheid is het veel mooier.
Welk cijfer geef je het museumbezoek?
8.
De Jachtkamer:



De Wildzoekerstentoonstelling:










De kamer van de jachttoezicht en stroperijmuseum:













De kamer met schilderijen en speciale geweien die eventueel gekocht kunnen worden.




De natuurgidsen.


De dames van de koffiecorner.

De hal van het aardhuis ingericht als koffiecorner.
Het Wildpark:


De natuurgids die ons uitleg geeft over de geweien.

Een wild damhert, die we in het park tegenkwamen.

De geweien van het edelhert.



Een doorsnede van een eik, die rond de 300 jaar oud is. Na zoveel ringen werden er nummertjes geplaatst, zodat ze makkelijk het totaal van de ringen konden berekenen. Aan de hoeveelheid ringen kan men zien hoe oud de eik is.


Een spechtennest in de boom.
Deze eik is ruim 300 jaar oud. Deze was er al toen koning Willem III hier was.
Deze eik heeft een functie. Met onweer zit je onder een eik goed. Vanwege zijn enorme wortels leid het de bliksem weg. Dus de herders konden gerust hun tent eronder zetten. Hij houdt ook nog eens regen en zon tegen.

De lange laan, waar de hofdames heerlijk in de schaduw konden lopen, zonder dat ze verbranden.



Het beroep houtskool maken bestaat niet meer, maar wordt op het landgoed wel laten zien. De houtskoolmeiler.




De wilde zwijnen. Wel in een afgezet gebied.




Dit vliegend hert vliegt ook op het landgoed.
Die met het lange gewei is het mannetje. Deze bijten niet.
De vrouwtjes hebben geen gewei en kunnen wel bijten.
De aardmannen:



De aardmannen, de oerbewoners van 'hun berg' (de aardmansberg) onderaan de trap. Deze mannen bewaken de aardmansberg.
De brochure


Maak jouw eigen website met JouwWeb